שמירה על משקל תקין במהלך החגים יכולה להיות משימה לא פשוטה בכלל. לכן, כינסנו עבורכם את מיטל עזר, תזונאית קלינית ויועצת לחברת הרבלייף העולמית, ואת חלי ממן, מייסדת קבוצת תמיכה לאורח חיים בריא, כדי להעניק לכם כמה עצות מועילות!

מה הבעיה בחגים?

השמירה על המשקל בחגים יכולה להיות מאוד מאתגרת. ראשית, קיימות ארוחות החג המרובות העמוסות כידוע, במאכלים עתירי פחמימות, כמו פסח. איננו מזלזלים בארוחות החג כמובן, אולם חשוב לזכור שהסיכוי שנאכל יותר מכפי שאנו צריכים, בייחוד כשאנו ליד ושלחן העמוס בכל טוב, עולה. בפרט, העוגיות של פסח, המצות, הפשטידות וכד' – בדרך כלל, כולם מכילים כמות קלוריות מכובדת שיכולה להכביד על הגוף ולגרום להשמנה לטווח הארוך.

בנוסף, חשוב לזכור שבפסח, קיימים לא מעט מקורות לפחמימות שאינם על בסיס הלחם או הקמח המוכר לנו, לרבות אורז, תירס, מצות, בטטות ועוד. החוכמה, היא לדעת לשלב את סוגי המזון בחכמה במהלך החג, כדי להצליח לשמור על הגזרה ועל שגרת האכילה הבריאה שלנו.

רעיונות ועצות לשמירה על הגזרה בפסח ובכלל

עבור אותם אנשים שרגלים לצרוך באופן יומיומי חטיפי חלבון שאינם קיימים בפסח, צריך לזכור שבסך הכל, ניתן להשיג מקורות לחלבון גם ממקור אחר, כמו בטטות ותפוחי אדמה אשר נספגים יחסית מהר בגוף ומהווים מקור לאנרגיה. כמו כן, בשנים האחרונות קיימים בסופרים כמה סוגי קמחים מיוחדים לפסח, כמו קמח תפוחי אדמה ואפילו קמח מצה שניתן להכין איתם מאפים שונים או חביתיות. בנוסף, ניתן לצרוך גם את העוגיות של פסח (בחכמה!) כמקור לאנרגיה לפני ואחרי אימון. כמובן שעדיף לצרוך את העוגיות הדלות יחסית בשומן ותמיד להקפיד לקרוא לפני הרכישה את רשימת המרכיבים.

אם אתם מסוגלים לעמוד בכך, פירות טריים או יבשים יכולים לאיות מקור מצוין לאנרגיה, בייחוד משום שהם מכילים סיבים תזונתיים, קלים לנשיאה ומגוונים בקלות את שגרת המזון ביום. אפשר להשתמש גם בחטיפים על בסיס אורז וכד'. עבור הארוחה המרכזית ולאוכלי קטניות בפסח, ניתן להכין עדשים, חומוס, פול, אדממה וכד', כמקור לחלבון ולפחמימות בריאות לאחר האימון.

מעבר לזה, רצוי להקפיד לשתות הרבה מים, כליטר וחצי של מים ללא אימון ובתוספת של 500 מ"ל מים לכל שעת אימון שתשקיעו ביום. עדיף לשתות גם לאחר כל כוס קפה, לשתות לאט ולנסות לשתות מקש במידה וזה מועיל לכם. ניתן לגוון את השתייה באמצעות תרכיז אלוורה של הרבלייף או תרכיז מנגו, בשילוב עשבי תיבול כמו נענע, לואיזה ועוד. כמו כן, יש להקפיד לצרוך ירקות לפחות פעמיים ביום ובכל מקרה, להימנע ככל הניתן ממשקאות ממותקים.